5 Kasım 2011 Cumartesi

Kaza Anında Yapılması Gerekenler


Trafik Sigortası Hasarları ve Kaza Anında Yapılması Gerekenler

TRAFİK SİGORTALARINDA HASAR
Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası poliçesi bir mesuliyet sigortasıdır. Dolayısıyla, sigortalı kaza sonucu kusurlu olarak üçüncü şahsın-şahısların zarar görmesine neden olur ise, bir hukuki sorumluluğu doğacaktır. Sigortacı ise bu durumda sigortalının yerine geçerek, sigortalının hukuken ödemek zorunda olduğu tutarı teminat dahilinde zarar görene ödeyecektir.
Tazminat ödemeleri kaza tespit tutanağı dikkate alınarak sigortalının kusuru nispetinde yapılmaktadır. Tazminatın hesaplanmasında önemli bir nokta ise hasarın değerlendirileceği teminatın limitidir. Trafik sigortası hasarı, geçerli olan teminat limitine kadar karşılamaktadır. 2005 yılında geçerli olan teminat limitleri aşağıdaki tabloda mevcuttur.
Araç Grup Kodu
Araç Grubu
Teminatlar(YTL)
A- Maddi
B- Tedavi Gideri
C-Sakatlanma ve Ölüm
Araç Başına
Kaza Başına
Araç Başına
Kaza Başına
Kişi Başına
Kaza Başına
01
Otomobil
5.000
10.000
50.000
250.000
50.000
250.000
02
Taksi
5.000
10.000
50.000
250.000
50.000
250.000
03
Minibüs(Sürücü dahil 9-15 koltuk)
5.000
10.000
50.000
850.000
50.000
500.000
04
Otobüs(Sürücü dahil 16-25 koltuk)
5.000
10.000
50.000
850.000
50.000
850.000
05
Otobüs(Sürücü dahil 26 ve üstü koltuk)
5.000
10.000
50.000
1.300.000
50.000
1.300.000
06
Kamyonet
5.000
10.000
50.000
500.000
50.000
500.000
07
Kamyon
5.000
10.000
50.000
500.000
50.000
500.000
08
İş Makinesi
5.000
10.000
50.000
500.000
50.000
500.000
09
Traktör
5.000
10.000
50.000
250.000
50.000
250.000
10
Römork
5.000
10.000
50.000
500.000
50.000
500.000
11
Motosiklet ve Yük Motosikleti
5.000
10.000
50.000
150.000
50.000
150.000
12
Tanker
5.000
10.000
50.000
500.000
50.000
500.000
13
Çekici
5.000
10.000
50.000
500.000
50.000
500.000
14
Özel Amaçlı Taşıt
5.000
10.000
50.000
250.000
50.000
250.000
20
Diğer Araçlar
5.000
10.000
50.000
250.000
50.000
250.000


Trafik kazası söz konusu olduğunda yapılması gerekli işlemler nelerdir? Trafik kazasının meydana gelmesi haline;
  • Trafik için ek bir tehlike yaratmayacak şekilde hemen durulması,
  • Trafik güvenliği için ışıklı işaret veya yansıtıcı cihazlar koyarak tedbir alınması,
  • Olayı yetkili ve görevlilere bildirilmesi,
  • Yetkililer gelinceye kadar veya yetkililerin iznini almadan kaza yerinden ayrılmamanız gerekmektedir.
  • Kazaya karışanların sigortalı değilmişçesine gerekli kurtarma ve koruma önlemlerini almaları gerekmektedir.
Kaza tespit tutanağının önemi nedir? Trafik kazasının meydana gelişinin hemen akabinde yapılacak ilk iş ‘Alo 154' vasıtasıyla görevli polis memurlarını olay yerine çağırmaktır. Görevli memur matbu şekilde basılı bulunan ‘Trafik Kaza Tespit Tutanağı' ile
•  Kazanın Yer ve Zamanını,
•  Oluşumuna ve Araç Sayısına Göre Kazanının Türünü
•  Hava ve Gün Durumunu,
•  Yol ve Çevre Özelliklerini,
•  Kazaya Karışan Araç ve Sürücülerini,
•  Kusur Dağılımını
belirleyecektir. Bu tutanaklarda kazanın özeti ile kaza yer krokisine de yer verilmektedir. Trafik kaza tespit tutanağında ileride aleyhinize açılabilecek davalarda ve ya sizin açacağınız davalarda en önemli delil olacaktır. Bilindiği gibi genellikle bu dağılım 12 asli kusur üzerinden 8 kusur derecesi birim alınarak yapılmaktadır.
Asli kusurlar;
•  Kırmızı ışıklı trafik işaretinde veya yetkili memurun dur işaretinde geçme,
•  " Taşıt giremez " trafik işareti bulunan karayoluna veya bölünmüş karayolunda karşı yönden gelen trafiğin kullandığı şerit, rampa ve bağlantı yollarına girme,
•  İkiden fazla şeritli taşıt yollarında, karşı yönden gelen trafiğin kullandığı şerit veya yol bölümüne girme,
•  Arkadan çarpma,
•  Geçme yasağı olan yerlerde geçme,
•  Doğrultu değiştirme manevralarını yanlış yapma,
•  Şeride tecavüz etme,
•  Kavşaklarda geçiş önceliğine uymama,
•  Kaplamanın dar olduğu yerlerde geçiş önceliğine uymama,
•  Manevraları düzenleyen genel şartlara uymama,
•  Yerleşim birimleri dışındaki karayolunun taşıt yolu üzerinde, zorunlu haller dışında park etme veya duraklama ve her durumda gerekli tedbirleri almama,
•  Park için ayrılmış yerlerde veya taşıt yolu dışında kurallara uygun olarak park edilmiş araçlara çarpmalar asli kusur sayılırlar.
Trafik Kaza Tespit Tutanağında belirlenmiş olan bu kusur oranı kesin olmayıp, ileride söz konusu olabilecek davalarda yapılması talep edilecek keşif-bilirkişi incelemelerinde değişebilmektedir.
Hasar bildirimi sigortacıya ne zaman ve ne şekilde yapılmalıdır? Sigorta ettiren, Trafik Sigortası kapsamında sorumluluğunu gerektirecek bir olayı haberdar olduğu andan itibaren beş gün içinde hasarını sigortacıya bildirmek zorundadır. Ancak, gerçek hasarın tespitini ve hasarın artışını önleyici tedbirlerin alınmasını sağlamak amacıyla ihbarın derhal yapılması uygun olacaktır.
Zaman aşımı süresi ne kadardır? Zararların Trafik Sigortası kapsamında tazmin edilmesine ilişkin talepler, zarar gören kimsenin zarar ve tazminatı ödemek zorunda olan kişiyi öğrendiği tarihten itibaren 2 yıl içinde zaman aşımına uğrar. Ancak bu süre kazanın meydana geldiği günden başlayarak 10 yılı geçemez.
Örneğin, 8 Temmuz 2005 tarihinde meydana gelen bir trafik kazasında zarar gören kişi, kazayı yapan kişiyi aynı gün öğrenmişse, tazminat isteme hakkı 8 Temmuz 2007 tarihinde sona erer. Ancak dava, cezayı gerektiren bir fiilden doğar ve Türk Ceza Kanunu bu fiil için daha uzun bir zaman aşımı öngörüyorsa, bu süre tazminat talepleri için de uygulanır.
Trafik poliçesi hasarlarında temini gereken evraklar nelerdir? Tüm trafik kazalarında aşağıdaki belgeler ortak olarak istenmektedir. Ayrıca Trafik Sigortasıyla ilgili olarak istenen ek belgeler teminat türleri için belirtilmiştir.
Ortak belgeler:
• Poliçe aslı veya fotokopisi,
•  Kusur durumunu gösterir Trafik Kazası Tespit Tutanağı ( kaza zaptı ),
•  Alkol raporu,
•  Ruhsat fotokopisi,
•  Ehliyet fotokopisi,
Ek belge olarak, a) Maddi Hasar İçin;
•  Zarar gören aracın ruhsat fotokopisi
b) Tedavi Masrafları İçin;
• Kati hastane raporu,
• Tedavi masraflarını gösterir belgelerin asılları (fatura vb.).
c) Tedavi Masrafları Dışında Daimi Sakatlık ve Ölüm Hali İçin;
Sakatlık Hali;
•  Maluliyet derecesini gösteren hastane heyetinin raporu,
•  Kişinin son kazanç belgesi.
Ölüm Hali;
•  Ölü Muayene Tutanağı (Savcılıktan Onaylı),
•  Veraset İlamı,
•  Vukuatlı Nüfus Kayıt Örneği,
•  Son Kazanç Durumunu Gösteren Belge.
Ödenecek tazminat nasıl hesaplanır? Kaza ve zarara ilişkin tespit tutanağının veya bilirkişi raporunun ve gerekli belgeleri sigortacının merkez veya kuruluşlarından birine iletilen tarihten itibaren sekiz iş günü içinde sigorta teminat limitleri dahilinde hasar ödemesi yapılır. Hasarın Trafik Sigortası teminat limitlerini aşması hainde Trafik Sigortası teminat limitlerini aşan kısım için ihtiyari mali sorumluluk poliçesi varsa bu poliçeden karşılanır. İhtiyari mali sorumluluk poliçesi yoksa işletenin sorumluluğunda değerlendirilmektedir.
Ödenecek tazminatın hesaplanma yöntem ve örnek hesaplamalar aşağıda belirtilmiştir.
A) Maddi Hasarlar:
Örnek Tazminat Hesabı 1: Kullanım tarzı özel otomobil olan sigortalı A aracı 01.07.2005 tarihinde B aracına hasar vermiş olup, kaza tespit tutanağında kusur oranı %50'dir. B aracının maddi hasarı 4.000-YTL'dir. 2005 Yılı maddi hasar teminat limitleri araç başına: 5.000-YTL kaza başına 10.000-YTL ise B aracına ödenecek hasar meblağı ne kadardır?
Ödenecek Hasar Meblağı:
4.000-YTL X %50 = 2.000-YTL
Örnek Tazminat Hesabı 2: Kullanım tarzı özel otomobil olan sigortalı A aracı 01.07.2005 tarihinde B aracına hasar vermiş olup, kaza tespit tutanağında kusur oranı %75'dir. B aracının maddi hasarı 8.000-YTL'dir. 2005 Yılı maddi hasar teminat Limitleri araç başına: 5.000-YTL kaza başına 10.000-YTL ise B aracına ödenecek hasar meblağı ne kadardır?
Ödenecek Hasar Meblağı:
8.000-YTL X %75 = 6.000-YTL
Araç başına teminat limiti 5.000-YTL olduğundan ödenecek meblağ 5.000-YTL'dir.
Eksik kalan 1.000-YTL tutarındaki hasar işletenin ihtiyari mali sorumluluk poliçesi varsa bu poliçeden karşılanır, yoksa işletenin sorumluluğunda değerlendirilmektedir.
Örnek Tazminat Hesabı 3: Kullanım tarzı özel otomobil olan sigortalı X aracı 01.07.2005 tarihinde A, B ve C araçlarına %75 kusurlu olarak hasar vermiştir. A aracının maddi hasarı 8.000-YTL, B aracının maddi hasarı 6.000-YTL C aracının maddi hasarı 5.000-YTL'dir. 2005 Yılı maddi hasar teminat Limitleri araç başına: 5.000-YTL kaza başına 10.000-YTL ise her bir araca ödenecek hasar tutarı ne olmalıdır?
Ödenecek Hasar Meblağı:
A aracı 8.000-YTL %25 = 6.000-YTL
B aracı 6.000-YTL %25 = 4.500-YTL
C aracı 5.000-YTL %25 = 3.750-YTL
(Toplam)
14.250-YTL
Ödenecek toplam hasar kaza başına teminat limitini aştığından proprsiyon yapılacaktır.
A aracı = 6.000-YTL X 10..000-YTL =4.210YTL
14.250-YTL

B aracı = 4.500-YTL X 10.000-YTL =3.158-YTL
14.250-YTL

B aracı = 3.750-YTL X 10.000-YTL =2.632-YTL
14.250-YTL

Proporsiyon sonucu ödenecek hasar miktarı toplamı 10.000 YTL’dir. Trafik sigortası teminat limitlerinin üzerinde kalan hasar tutarı işletenin ihtiyari mali sorumluluk poliçesi varsa bu poliçeden karşılanır, yoksa işletenin sorumluluğunda değerlendirilmektedir.
B) Tedavi Masrafları:
Örnek Tazminat Hesabı: Kullanım tarzı özel otomobil olan sigortalı araç 01.07.2005 tarihinde yayaya çarpmış ve yaralanmasına sebep olmuştur. Sigortalının olayda kusuru %25 olup, yayanın kusuru %75'dir. Tedavi masrafları faturalara göre 5.000-YTL olup, 2005 Yılı tedavi masrafları limitleri kişi başına: 50.000-YTL kaza başına 250.000-YTL ise yayaya ödenecek tazminat tutarı ne olmalıdır?
Ödenecek Hasar Meblağı:
5.000YTL X %25 = 1.250-YTL
Tedavi giderlerinin karşılanması için öncelikle kazaya karışan taşımacının Karayolu Yolcu Taşımacılığı Zorunlu Koltuk Ferdi Kaza Sigortasına (Ferdi Kaza Sigortası) ; söz konusu sigortanın bulunmaması veya teminat limitlerinin yetersiz kalması hallerinde, Zorunlu Karayolu Taşımacılık Mali Sorumluluk Sigortasına (Taşımacılık Sigortası) ; söz konusu sigortanın hiç yaptırılmamış olması hali de dahil olmak üzere bu sigortayla karşılanamayan zararlar için Karayolları Motorlu Araçlar Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortasına (Trafik Sigortası) ve varsa İhtiyari Mali Sorumluluk Sigortasına başvurulmalıdır.
C) Sakatlanma ve Ölüm:
Motorlu araçların işletilmesi sırasında, bir kimsenin hayatını kaybetmesi halinde ödenen tazminat destekten yoksun kalma tazminatıdır. Bu tazminat aktüerler tarafından saptanmaktadır. Aktüerya hesabının amacı; ölen kişinin geride kalan yasal mirasçısının/mirasçılarının bu ölüm sebebiyle uğradıkları maddi zararının/zararlarının tespit edilmesidir. Yukarıda anlatılan belgelerdeki gerekli tüm bilgiler aktüere ulaştırılarak destekten yoksun kalma tazminatı hesaplattırılır. Çıkan maddi tazminat, kusur oranında zarar gören yasal mirasçılara ödenir.
Kazada zarar gören üçüncü şahsın malul kalması halinde, uğradığı maluliyet sebebiyle geri kalan yaşantısındaki maddi zarar aktüer tarafından saptanmaktadır. Çıkacak maddi tazminat kusur oranında ödenecektir.
Destekten yoksun kalma ne demektir, destekten yoksun kalma tazminatı nasıl hesaplanır? Destekten yoksun kalma bir manevi tazminat türü olmayıp, trafik kazasında hayatını kaybeden bir kişinin sağlayacağı maddi destekten yoksun kalan yakınlarına bu mahrumiyet nedeniyle ödenen bir tazminattır.
Destekten yoksun kalma tazminatı, bu konunun uzmanları tarafından kişilerin hayatta kalma olasılıkları, eğitim durumları, evli veya bekar olmaları, ilk defa veya tekrar evlenme ihtimallerinin bulunup bulunmadığı gibi kişilerin fiziksel ve toplumsal bir takım Özelliklerine göre hesaplanır. Bu nedenle bir işsizin, bir doktorun ya da çalışmayan yaşlı bir kişinin desteğinden yoksun kalınmasına ilişkin tazminat tutarları farklılık gösterebilmektedir.
Alkollü ve sürücü belgesiz araç kullanmanın sonuçları nelerdir? Kaza riskleri nedeniyle trafik polisi için, sürücülerin alkol kontrolünün özel bir önemi vardır. Sürücü, alkol metre ile yapılan test sonucunda alkollü çıkarsa; para cezası ile cezalandırılır, aracı trafikten men edilir ve sürücü belgesi altı ay süreyle Trafik Polisince geri alınır.
•  Aynı sürücü aynı suçu işlerse; yine para cezası ile cezalandırılır, aracı trafikten men edilir ve sürücü belgesi iki yıl süreyle Trafik Polisince geri alınır.
•  Aynı sürücü üçüncü kez alkollü olarak araç kullanırken tespit edilirse, tekrar para cezası ile cezalandırılır, aracı trafikten men edilir ve sürücü belgesi beş yıl süreyle Trafik Polisince geri alınır. Ayrıca altı aydan az olmamak üzere hapis cezası uygulanılır.
Beş yıl süreyle geri alınan sürücü belgesi sahipleri, beşinci yılın sonunda, psiko-teknik değerlendirme ve psikiyatri muayenesi sonrasında durumu uygun olanlara belgeleri iade edilir. Meydana gelen trafik kazaları incelendiğinde sürücülerin bir anlık dikkatsizlikleri sonucu meydana geldiği görülmektedir. Bu nedenle, alkol almış kişinin de dikkati dağılmaktadır. Güvenli alkol limiti yoktur en doğrusu, hiç alkol almadan araç kullanmaktır.
Sürücü belgesi olmadan araç kullanan sürücülere;
188,30 YTL para cezası ve 1-2 ay hafif hapis cezası verilmektedir. Suçun tekrar edilmesi durumunda hapis cezası 2-3 ay olarak uygulanmaktadır. Ayrıca sürücü aynı zamanda araç sahibi değilse, tescil plakasına da aynı miktarda para cezası tutanağı düzenlenmektedir.
Sigorta açısından ise ehliyetnamesiz ya da alkollü olarak araç kullanılması halinde Kasko poliçelerinden hasar ödenmemekte, Trafik sigortalarında ise üçüncü şahıslara ödenen hasarlar rücu yoluyla araç işleteninden talep edilmektedir.
Örnek: Sigortalı A aracı B aracına hasar vermiş olup, alkollü olarak araç kullanmakta ve kaza tespit tutanağında kusur oranı %100'dür. Sigorta şirketi B aracının hasarını ödemekte ve ödemiş olduğu hasarı alkollü olarak araç kullanan A aracının sürücüsünden talep edecektir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder